Reflexintegratie therapie

Nieuw: Reflexintegratie therapie bij Kindercoach Assen!

Wat zijn reflexen?

In de baarmoeder begint bij de baby de ontwikkeling van de reflexen. Reflexen helpen ons, om ons centrale zenuwstelsel steeds verder te ontwikkelen. Reflexen helpen ons bijvoorbeeld ook tijdens het geboorteproces of om direct na de bevalling te weten hoe we moeten drinken (zuigreflex). Iedereen heeft deze reflexen. Wanneer je de reflexen stimuleert, reageren deze automatisch.

Geïntegreerde reflexen vormen de basis van een goed functionerend centraal zenuwstelsel en vormen daarom de basis om ons te kunnen ontwikkelen.

Wat als een reflex niet goed geïntegreerd is?

Op het moment dat een reflex niet goed geïntegreerd is, kan de daarop volgende ontwikkeling vertraging oplopen of helemaal niet ontstaan. Dat kan zorgen voor beperkingen op allerlei gebieden zoals: de motoriek, houding, gedrag en het leervermogen.

Welke klachten kun je hebben als gevolg van niet goed geïntegreerde reflexen?

Onvolledige integratie van reflexen kan mede oorzaak zijn van onder andere:
ADD / ADHD, autisme, vertraging in de ontwikkeling, leerproblemen, dyslexie, dyscalculie, dyspraxie, schrijfproblemen, zintuiglijke integratie stoornissen, zicht- en gehoorproblemen, gedragsuitdagingen, concentratieproblemen, extreme verlegenheid, gebrek aan vertrouwen en kan ook verslavingen tot gevolg hebben. Het geeft aan dat er onbalans is in het lichaam. Reflexintegratie helpt kinderen (en volwassenen) de reflexen te integreren en de balans te herstellen waardoor de symptomen verminderen of verdwijnen.

Voor wie is reflexintegratietherapie geschikt?

Ik help kinderen van 0 tot 18 jaar met reflexintegratie therapie.
Als je punten uit onderstaand lijstje herkent bij je kind, dan kan er sprake zijn van nog actieve, niet geïntegreerde reflexen. Door middel van de eenvoudige, maar zeer werkzame, oefeningen, kunnen deze reflexrestanten door het lichaam geïntegreerd worden, waardoor de klachten afnemen en zelfs verdwijnen.

  • (motorisch) onhandig zijn
  • hoofd moeten ondersteunen tijdens lezen en/of schrijven
  • voeten om stoelpoten heen geslagen
  • slecht evenwicht
  • te veel of te weinig spierspanning
  • niet stil kunnen zitten
  • niet aan een tafel kunnen zitten; liever blijven staan
  • snel afgeleid zijn, niet kunnen concentreren
  • overprikkeling / onderprikkeling
  • schrikken van harde en/ of onverwachte geluiden
  • onzekerheid, verlegenheid
  • moeite met het aangeven van grenzen of respecteren van grenzen
  • op tenen lopen
  • nagels bijten, kauwen aan kleding
  • terugkerende klachten aan spieren en/of gewrichten
  • ontwikkelingsvoorsprong – ontwikkelingsachterstand
  • slecht handschrift
  • problemen bij lezen en/ of rekenen
  • emotionele problemen
  • a-synchrone ontwikkeling
  • etc.

Het traject

Het traject start met een uitgebreid intakegesprek met ouder of ouders. Hierbij is het kind niet aanwezig.
De afspraak hierna is met ouder(s) en kind, tijdens deze sessie zal ik het kind screenen op nog actieve reflexen en geef ik alvast de eerste oefeningen mee voor thuis (als er een actief reflex aanwezig is).

De volgende afspraken zijn met ouder en kind, om de 3 á 4 weken en duren ongeveer 45 minuten.

Door het regelmatig doen van de eenvoudige, maar doeltreffende oefeningen kunnen de reflexen door het lichaam alsnog geïntegreerd worden, waardoor klachten afnemen en uiteindelijk verdwijnen.